10 tips som kan få deg opp av sofaen

// Inneholder annonselenker. 

God morgen dere! I likhet med folk flest har jeg perioder hvor jeg sliter med treningsmotivasjonen. Selv om hodet vil, så kan kroppen kjennes tung og slapp ut, og stadig dukker det opp unnskyldninger for å utsette treningen. De gangene jeg merker at det butter i mot pleier jeg å ta et oppgjør med meg selv for å komme på rett spor igjen. Nedenfor har jeg skrevet ned 10 tips som kan få deg opp av sofaen og tilbake på gymmet. Håper dere liker det!

901748_10151589416481411_1860752747_o

1) MUSIKK
For meg er det uaktuelt å gå på trening uten musikk. Til løpetreningen hører jeg gjerne på liste pop, mens når jeg trener styrke liker jeg å høre på alt fra tecno, trance og hard rock. Det spiller i grunn ingen rolle hvilken sjanger det er så lenge det er noe som motiverer deg. Visste du at musikk får deg til å prestere 15% mer på trening? Nå vet du det! HER, HER og HER finner du noe av treningsmusikken jeg hører på. Enjoy!

2) TRENINGSPARTNER
Siden midten av januar har jeg trent fast med Daniel. Han er motiverende, flink og disiplinert. Jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde vært like motivert om det ikke hadde vært for han. Ergo, det er veldig lurt å ha en treningspartner. Det blir også mye lettere å overholde avtaler og fullføre hele treningsøkten. Dessuten kan man pushe hverandre og hjelpe hverandre med maksløft.

3) DELTA PÅ GRUPPETRENINGER
Er du medlem på Sats Elixia så anbefaler jeg deg å benytte deg av gruppetimene. Du tenker kanskje at dette ikke er noe for deg, men da tar du feil.  Spinning, yoga, indoor running, back to basic (sirkeltrening), crosstraining og bodypump er bare noen av alternativene. Sats Elixia har gruppetimer for enhver smak. Samle dine venner og kjenn på konkurranseinstinktet, og styrk motivasjonen til hverandre.

4) SETT DEG MÅL
Det er mye mer motiverende når trening gir mening. Ett eller flere treningsmål er en genial måte å sikre jevn trening på. Målet du setter deg bør være noe du har lyst til, det bør være målbart og realistisk. Eks: Øke antall sett, repitisjoner og forbedring av teknikk. Et av mine langsiktige mål er at jeg skal øke i muskelmasse og bli strammere til sommeren. Jeg mener at det er sunt å drømme og sette seg langsiktige mål, men også helt konkrete mål allerede for morgendagen.

5) TREN UTE
Nå som det går mot vår er det jo veldig fint å trene utendørs. Det er dessuten sunt å bytte arena med jevne mellomrom fra gymmen med trening ute i frisk luft. Jeg merker selv de gangene jeg trener utendørs at jeg får fornyet energi, blir mindre stresset og frustrert i hverdagen. Eksempel på utendørs trening kan være: Trappetrening, løpetur i skogen, ski, fjellturer og sykkelturer. Dette gir variasjon og motivasjon på samme tid. Er du så heldig at du har en hund er jo dette bare en av mange gode årsaker til hvorfor du bør trene utendørs.

DSC_0011

6) NYTT TRENINGSTØY
Mange synes det er motiverende med nytt treningstøy, inkludert meg selv. Man kan selvfølgelig ikke kjøpe seg nytt treningstøy for hver økt, men unn deg et nytt plagg for hver gang du har nådd en av delmålene dine f.eks. På den måten gir du deg selv en belønning og du føler deg fresh på trening. Treningstøy for motivasjonen finner du HER.

7) VARIASJON
Etter å ha kjørt det samma treningsprogrammet i 3 mnd er det kanskje på tide å gjøre noen endringer. Variasjon er ikke bare viktig for en helhetlig og god utvikling, men også for å unngå eventuell overbelastning. Få gjerne tips fra noen som har kunnskap. Hvis du ikke kjenner noen så ta kontakt med en personlig trener.

8) HA DET GØY PÅ TRENING
Selv om kompisen din eller venninna di er hekta på crossfit eller yoga, så betyr det ikke at du vil få samme følelse. Finn derfor en form for fysisk aktivitet som du selv er komfortabel med. Det er viktig å ha det gøy på trening! Liker du for eksempel å trene alene eller kanskje lagidrett passer for deg? Prøv en ny treningsform for å teste ut hva som passer best for deg. Eksempel på andre aktiviter kan være: klatring, dansing, kampsport og svømming. Personlig liker jeg veldig godt å kombinere styrketrening med håndball. På den måten får jeg variasjon og jeg har det gøy på trening.

9) KOSTHOLD
Kostholdet er avgjørende for å oppnå full effekt av treningen. Enten du ønsker å bygge muskler, gå ned i vekt eller redusere fettprosenten så kommer man ikke utenom kostholdet. Som jeg lærte i helgen på AFPT, så er det viktig å spise sunt og variert. Vi er alle ulike individer med forskjellige kropper og ernæringsbehov. Energiintaket må tilpasses alder, aktivitetsnivå, helsetilstand, kjønn og målsetning. Et godt kosthold vil forøvrig kunne bidra til god helse og trivsel. Nok næringsrik mat er alfa omega når man trener.

10) GODT HUMØR
Som vi alle vet er det mange fordeler ved fysisk aktivtet. Man føler seg gjerne bedre og, man opplever en mestringsfølelse og man er i et generelt bedre humør. Jeg merker i hvert fall en stor positiv effekt på humøret nå de siste månedene som følger av regelmessig trening og sunt kosthold. Ikke la gledesrusen bli borte hvis du skulle ha «en mindre bra økt». Fokuser heller på det positivet, som for eksempel at du i det hele tatt kom deg på trening, i stedet for å la den ene «dårlige» repitisjonen eller intervallen ødelegge resten av dagen.

sportyspicee

LIK OG DEL INNLEGGET MED DINE VENNER PÅ FACEBOOK HVIS DU KJENNER NOEN SOM TRENGER EN MOTIVASJONSBOOST.  

1 kommentar

  1. Gode tips!! Tusen takk for gode råd! :)
    Beste jeg vet når jeg trener, det er musikk også elsker jeg å trene ute :D

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *